For English please scroll down.
Welkom op mijn website!
Op mijn zestiende jaar kocht ik mijn eerste camera, maar het duurde nog twintig jaar voor ik een DOKA bouwde en de afdrukken naar mijn eigen hand kon gaan zetten. Zwart-wit en bariet waren direct een niet meer weg te denken twee-eenheid. Deze voorliefde bleef behouden toen ik overstapte van analoge naar digitale fotografie. Een overstap die ik pas maakte toen digitaal dezelfde (en zelfs betere) resultaten bereikt konden worden als analoog.
Door een oogaandoening heeft ‘licht’ een bijzondere betekenis en emotionele lading voor me. Voor mijn foto’s zoek ik naar situaties waarin het licht zo bijzonder is, dat het licht eigenlijk het onderwerp is. Licht dat bestaat bij de gratie van duisternis. De eigenschappen van het licht zijn dan in die situaties minstens even belangrijk als de objecten en/of natuurlijke elementen waarop het licht valt. Het licht fascineert mij; licht dat in bepaalde hoedanigheden kan ontroeren evenals muziek dat kan doen. Genres waarin ik dit zocht, waren achtereenvolgens architectuur, interieur, stillevens en landschappen. In het laatste genre ben ik in het bijzonder geïnspireerd door Ansel Adams. Zijn liefde voor het licht, techniek en het landschap hebben veel invloed gehad op mijn fotografische ontwikkeling, zowel inhoudelijk als technisch. Ook het werk van Edward Weston en John Sexton heeft veel invloed gehad. Sinds 2015 is in mijn fotografie de inspiratie zichtbaar van Awoiska van der Molen, Petri Juntunen and Rachael Talibart.
Mijn techniek heeft zich ontwikkeld van DOnkere KAmer naar LIGHTroom en met dit laatste was ik optimaal in staat om van een landschap in kleur mijn ‘lightscape’ in Black & Light te maken. Ik onderschrijf volledig de vergelijking die Ansel Adams maakt van fotografie met muziek: de print is de vertolking van het negatief (bestand), zoals de uitvoering de interpretatie van de partituur is. Vanuit deze opvatting dragen de keuzes die gemaakt worden in de nabewerking bij aan het bereiken van Fine Art Photography.
Ik ben geïnteresseerd in zowel het creëren van autonome beelden als in het seriematig werken. In 2014 behaalde ik als vrijetijdsfotograaf het predicaat ‘Bondsmeesterklasse’ (BMK) met een serie van twaalf landschapsfoto’s onder de titel Black & Light.
De albums in mijn portfolio zijn niet ingedeeld naar concrete onderwerpen of genres, maar naar de aard van het licht.
“Look! Notice, this is light describing something, but here ….. light is manifesting itself. There’s nothing wrong with capturing scenes in wich our subjects take precedent, and we simply use light to reveal them. But it’s enormously rewarding if we can recognise those occasions when light itself is really the main subject and allow it centre stage in our image.” – Pete Bridgwood
© 2020 Alle rechten voorbehouden Rudi Kleingeld
Alle foto’s en teksten op deze website zijn eigendom van Rudi Kleingeld Fine Art Photography. Deze mogen niet worden verveelvoudigd, gekopieerd, gedownload, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de fotograaf.
START
Welcome to my website!
At the age of sixteen I bought my first camera, but from that moment it took no less than twenty years before I built a darkroom and was able to adjust the prints to my own taste. Right from the start I fell for black-and-white photography and barite paper. They became a twofold entity. My preference for them persisted when I switched from analogue to digital photography. A switch I did not make until I found that digital photography produced the same or even better results than analogue photography.
Due to an eye disorder, ‘light’ has a special meaning for me; it affects me emotionally. For my photos I look for situations in which light is so special that it is actually the subject. Light which exists by the grace of darkness. In these circumstances the properties of light are at least as important as the objects and / or natural elements which are touched by light. Light fascinates me: in some respects I can be moved by it, just like music can. Genres in which I looked for this phenomenon were architecture, interiors, still lives and landscapes successively. In the latter genre I have been particularly inspired by Ansel Adams. His love for light, technology and landscape has considerably influenced my photographic development, both as far as content and technique are concerned. The work of Edward Weston and John Sexton also were of great influence.
Since 2015 the inspiration I got from the works of Awoiska van der Molen, Petri Juntunen and Rachael Talibart has been visible in my photography.
My technique has evolved from Darkroom to Lightroom and with the latter I was optimally able to turn a landscape in colour, into my ‘lightscape’ in Black & Light. I fully endorse the idea that Ansel Adams compares photography with music: the print is the interpretation of the negative (file), just as the performance is the interpretation of the score. From this perspective, the choices made in the finishing process contribute to achieving Fine Art Photography.
I am not only interested in autonomous images but also in working in series. In 2014, as an amateur photographer, I was awarded the ‘Bondsmeesterklasse’ (a title conferred by the Dutch Photo Association) with a series of twelve landscape photos under the title Black & Light.
The albums in my portfolio are not classified into specific subjects or genres, but into the nature of light.
“Look! Notice, this is light describing something, but here ….. light is manifesting itself. There’s nothing wrong with capturing scenes in which our subjects take precedent, and we simply use light to reveal them. But it’s enormously rewarding if we can recognize those occasions when light itself is really the main subject and allow it centre stage in our image.” – Pete Bridgwood
© 2020 All rights reserved Rudi Kleingeld
All photos and texts on this website are the property of Rudi Kleingeld Fine Art Photography. These may not be reproduced, downloaded, copied, published, stored, modified or used in any form, online or offline, without the prior written permission of the photographer.